O našej železničke / Čiernohronská železnička

Jazda v otvorených vagónikoch historickej úzkorozchodnej lesnej železničky vidieckym prostredím a očarujúcou prírodou, sprevádzaná pískaním parnej lokomotívy umožňuje návštevníkovi vrátiť sa v čase tam, kde sa kedysi zvážalo drevo

Viete že r.2019 je už 110 rok od zahájenia prevádzky? Z histórie železničky

Železnička – ako jej všetci hovoríme – vznikla ako ekologická aj ekonomická alternatíva vodnej prepravy vyťaženého dreva z okolitých lesov. Nahradila dovtedy používanú vodnú dopravu– splavovanie dreva, ktorá už prestávala stačiť potrebám rastúceho priemyslu krajiny. Železnica totiž dopravila omnoho väčší objem dreva, s menšími prevádzkovými nákladmi, so zachovanou kvalitou dreva, a samozrejme rýchlejšie a celoročne, bez sezónnych prestávok.

História úzkorozchodnej Čiernohronskejlesnej železnice siaha do roku 1898, kedy boli vypracované prvé dokumenty na jej výstavbu. V roku 1901 sa začalo stavať a 9.1.1909 sa spustila jej pravidelná prevádzka s tradičným úzkym rozchodom 760 mm. Ten umožnil lepšie „kopírovať“ terén úzkych dolín Karpatského oblúka. Zaujímavosťou je i ručný spôsob brzdenia vlakových súprav.

Železnička zároveň slúžila na prepravu lesných robotníkov a obyvateľov regiónu. Dĺžka všetkých tratí dosiahla postupne 132 km – najviac so všetkých 40-tich lesných železníc na Slovensku. Jej vetvy postupne viedli do väčšiny dolín po­vodia Čierneho Hrona, šplhali sa až k tisícročnémuDobročskému pralesu pod mohutným Kle­novským Veprom. Železnička sa zapísala aj do dejín SNP v r. 1944, keď zásobovala partizánov proviantom a muníciou. Aj vďaka nej Nemci Čierny Balog nikdy nedobili. Po zastavení jej prevádzky dňom 31.12.1982na zostávajúcich 36 km trate, v tej dobe už poslednej lesnej železnice na Slovensku, bola odsúdená na zánik zošrotovaním.

Železničku zachránili dobrovoľníci

Čiernohronská železnica bola zachránená vďaka práci nadšencov a dobrovoľníkov mládežníckeho hnutia Stromu života. K opätovnému obnoveniu jej prevádzky došlo v 1.5.1992, odkedy je táto Národná kultúrna pamiatka sprístupnená ako turistická atrakcia na zachovanom, dnes už19 km úseku Chvatimech(Hronec) – Čierny Balog – Vydrovská dolina – Dobroč. Dnes má opäť najviac km prevádzkovanej úzkorozchodnej železnice na Slovensku.

Živé múzeum na stanici

V stanici Čierny Balog na staničných koľajach sú celoročne vystavené motorové aj  parné rušne, nákladné i osobné vagóniky, v ktorých si môžete posedieť,prípadne sa odfotiť v kabíne lokomotívy.Je tu i malé múzeum s fotografiami jej výstavby, záchrany a tiež uchovanými železničným exponátmi a samozrejme predajom „vláčikových“ suvenírov.

Významné ocenenia ČHŽ: